Skip to main content

Koľko stojí online marketing a ako sa zorientovať na trhu digitálnych agentúr? Pozrime sa na to, ako to funguje, keď potrebujete platenú propagáciu a ste v tomto odvetví nováčik.

Online marketingové kampane závisia od mnohých faktorov, ktoré sa pokúsime prehľadne opísať v tomto článku.

Zároveň na určenie ceny musíme rozlišovať dva vstupy:

  1. Cena za reklamu a cenu za vytvorenie kampane
  2. Ocenenie za dlhodobé riadenie online marketingových kampaní

Po prečítaní tohto článku by ste mali mať jasnejšiu predstavu o tom, čo môže online marketingová kampaň obsahovať, ako na nej pracovať a aká kombinácia marketingových kanálov môže byť pre váš projekt ideálna.

Existuje univerzálna marketingová kampaň?

Jednoducho – nie.

V súčasnosti je propagácia v prostredí online marketingu jedným zo základných kameňov mnohých spoločností a projektov. To so sebou prinieslo zvýšenie celkovej konkurencie o reklamný priestor vo všetkých reklamných formátoch, a tým aj zvýšenie cien reklamy.

Z tohto dôvodu sa musí cielenie a umiestňovanie reklamy vykonávať s chirurgickou presnosťou, aby sa investícia vrátila.

Preto pre každého klienta vytvárame komunikačný mix na mieru. Na základe našich skúseností z rôznych odvetví vyberáme reklamné systémy alebo ich kombináciu (napr. Facebook, Google Ads, Instagram…) a reklamné formáty (video, nákupné, textové reklamy), ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou povedú ku konverzii.

Skrátka, hľadáme najefektívnejší spôsob, ako zvýšiť počet konverzií.

Náklady na reklamu podľa business zamerania

Pro lepší představu, abychom zjistili, kolik stojí online marketing a kampaně s ním spojené, nám nejlépe pomůže rozdělení podle zaměření vašeho projektu. Pokud se jedná o eshop se stovkami produktů nebo o prezentační stránku pro B2B, tak rozdíly už jsou dostatečné pro orientační stanovení směru propagace.

Online marketing pre E-shop

Ak sa pozrieme na možnosti propagácie v online prostredí, môžeme povedať, že reklamné systémy sú z väčšej časti prispôsobené pre účely e-shopov. Hlavným dôvodom je to, že dokážete osloviť používateľov v každej fáze nákupného procesu.

Možnosti propagácie sú potom nasledovné

Pre predstavu, ak sa pri online marketingu využijú všetky uvedené možnosti propagácie (efektívne), náklady na online marketing pre stredne veľký eshop so 100 – 1000 produktmi môžu byť nasledovné

3 500 € – 5 000 € cena za reklamu

700 € – 1 500 € za vytvorenie/správu kampane

Koľko stojí efektívna propagácia e-shopu?

Keďže proces nákupu je vo väčšine prípadov jednoduchý a krátky, už na druhý deň môžeme vidieť výsledné príjmy z reklamy a určiť tak pomer (reklamných) nákladov a tržieb, tzv. PNO.

Ten sa zvyčajne blíži k 15 % (závisí aj od marže obchodníka). To znamená, že na každých 10 000  obratu pripadá 1 500  nákladov na reklamu.

Online marketing pre služby B2C alebo B2B

Táto kategória by sa mohla ďalej deliť podľa typov výrobkov a zložitosti nákupného procesu. Môže ísť o projekty, ktorých hlavným cieľom je získať potenciálnych zákazníkov (kontakty na potenciálnych zákazníkov), rezervácie služieb alebo povedomie o spoločnosti/značke medzi obchodnými partnermi.

Hlavnými premennými, ktoré tu určujú náklady na kampaň, sú množstvo leadov/konverzií, ktoré chceme získať, zložitosť nákupného procesu a cieľové krajiny predaja (domáci/zahraničný trh).

Pre predstavu – koľko stojí online marketing, jeden lead môže mať hodnotu 20 000  (napr. v prípade B2B) alebo len províziu 200 . To má veľký vplyv na celkový pohľad na kampaň a jej rozpočet.

V praxi možno povedať, že v 80 % prípadov sa rozpočet na reklamu na propagáciu bežných služieb na domácom trhu pohybuje okolo

500  až 1 500  mesačne.

S využitím reklamy

Ako vytvoriť online marketingovú kampaň?

1

Příprava

Dôkladná analýza, ktorá definuje vhodnú stratégiu pre celú online marketingovú kampaň.
2

Výběr kanálu

Výber správnych marketingových kanálov alebo sociálnych sietí na oslovenie ideálnej cieľovej skupiny.
3

Nastavení účtů

Nastavte analytické a reklamné účty, aby vaša kampaň fungovala hladko.
4

Tvorba kampaně

Tvorba online marketingových kampaní podľa stanovených cieľov, rozpočtu a definovanej stratégie.

Online marketing a tvorba kampaní nie je len o vytváraní bannerov a reklám. Najskôr musí vzniknúť nápad alebo skôr stratégia, ktorá jasne popisuje ciele a spôsob, ako tieto ciele dosiahnuť. V prvej fáze analyzujeme projekt a jeho produkt.

Na základe týchto informácií a komunikácie s klientom určíme potenciálne cieľové skupiny, ktoré chceme osloviť. V druhej fáze vyberieme kombináciu kanálov, ktorými týchto používateľov oslovíme. V tretej fáze zvyčajne musíme zriadiť reklamné účty a analytické účty na zber údajov a konverzií. Po dokončení týchto krokov môžeme konečne prejsť k vytváraniu kampaní, nastaveniu cielenia, tvorbe reklám a grafiky.

Tvorba kampaní je zložitý proces, a preto je náležite finančne ohodnotená. Nezabúdajte, že špecialista sa musí v krátkom čase dozvedieť o vašom projekte dostatok informácií, aby ho mohol sprostredkovať cieľovej skupine a priniesť vám zisk.

Prečo je správa mesačných kampaní dôležitá?

Je riadenie kampane len výmyslom, ktorý sa má priživiť na klientovi? Je naozaj potrebná? A čo si predstavujete pod pojmom optimalizácia?

Spustenie kampaní je len začiatok procesu, ktorý môže byť kontinuálny a je potrebné sa z neho poučiť a upraviť ho na základe výsledkov a cieľov. Ak sa kampane ponechajú v predvolenom stave, aj pri dobrom počiatočnom nastavení začne výkonnosť časom rýchlo klesať.

Zjednodušene povedané, je to výsledok „úbytku reklamy“, vyčerpania cieľov
publika alebo vstupu konkurencie.

Preto je dôležité sledovať výsledky jednotlivých reklám aspoň raz týždenne a upravovať mieru prekliku, stratégie ponúk, upravovať texty, pridávať nové cielenia, vyhodnocovať výsledky a upravovať stratégiu pre prípadné
škálovanie – to je optimalizácia kampane.

Okrem optimalizácie kampaní je jej neoddeliteľnou súčasťou aj webová analytika. Najpoužívanejším a používateľsky najprívetivejším nástrojom je Google Analytics. Ak ste už s týmto nástrojom pracovali, určite uznáte, že pre bežného používateľa môže byť náročné zorientovať sa v množstve údajov.

Správna interpretácia je však cestou k zvýšeniu miery konverzie = vyššiemu obratu.

Správou kampaní by ste si mali byť istí, že na vaše kampane dohliada odborník, ktorý zabezpečí dlhodobo stabilné alebo lepšie výsledky vášho projektu. Zároveň získate kvalifikovaný prehľad o tom, ako sa vaše kampane vyvíjajú v súvislosti so správaním používateľov na stránke.

Je lepší zamestnanec, freelancer alebo agentúra?

Skôr ako začneme opisovať výhody a nevýhody, je dôležité pochopiť, že toto rozhodnutie priamo ovplyvňuje váš úspech v online prostredí a predaj vášho projektu.

Najmä pre eshopy sa môže stať hlavným motorom predaja alebo príťažou, ktorá vás brzdí v raste. Preto by ste si mali byť naozaj istí, že máte do činenia so skúseným odborníkom, ktorý svojmu remeslu rozumie.

Zamestnanec

Už v úvode sme stanovili, že by to mal byť skúsený odborník, takže je jasné, že hlavnou nevýhodou budú náklady na tohto špecialistu. Koľko stojí online marketing a kampane na jedného zamestnanca, môže sa pohybovať v rozmedzí 35 000 – 50 000 Kč brutto. Zároveň by mal byť neustále zamestnaný. Preto možno s istotou povedať, že pre väčšinu malých a stredne veľkých projektov nebude ideálnym riešením. Výhodou môže byť skôr len pocit, že máte všetko pod kontrolou a že skutočne pracujete. Alebo môžete mať dostatočne veľký projekt pre vlastný marketingový tím, kde by sa takýto človek hodil.

Freelancer

Špecialista na voľnej nohe určite spĺňa požiadavky profesionála (v závislosti od rokov praxe), najmä pri menších projektoch je to prvá alebo druhá voľba po spolupráci s agentúrou. Finančné náklady sú pomerne variabilné v závislosti od skúseností a odvahy freelancera, zvyčajne sa pohybujú na úrovni hodinovej sadzby okolo 25 – 90 €/hod.

V závislosti od náročnosti projektu stojí online marketing 250 € – 500 € mesačne. Hlavnou výhodou sú skúsenosti vo viacerých oblastiach a menšia finančná náročnosť (v závislosti od aktuálnych potrieb). Ak však riešite stredné a väčšie projekty (napr. spomínané e-shopy), jeho úzka špecializácia môže byť nevýhodou a budete potrebovať aj externého analytika, copywritera (tvorba článkov), grafika. A to už je ťažšie finančne skoordinovať.

Agentura

Je teda agentúra šťastnou strednou cestou, inštitúciou, ktorá dokáže pokryť všetky prvky online marketingu za rozumnú cenu? Začnime výhodami, ktoré sú zrejmé z predchádzajúcich odsekov. Pre stredné a väčšie projekty z hľadiska koordinácie a nákladov je agentúra ideálnou voľbou.

Koľko stojí online marketing s agentúrami?

V závislosti od rozsahu kampaní sú schopné zabezpečiť analytiku, grafiku, copywriting a správu reklamy v rozmedzí 700 € – 1 500 €. Navyše komunikujete s majiteľom agentúry, kde máte pocit, že s vami jedná profesionál. Práve tu sa môže prejaviť jedna z hlavných nevýhod agentúry – transparentnosť. Na rozdiel od zamestnanca a freelancera nevidíte, kto konkrétne na kampaniach pracuje a či je to naozaj profesionál alebo začínajúci odborník. Je to spôsobené najmä fluktuáciou zamestnancov spoločnosti na voľnej nohe.

Keďže sa na nás obracalo čoraz viac klientov, aj preto, že boli nespokojní s touto netransparentnosťou agentúr, rozhodli sme sa pracovať len so seniornými odborníkmi a konzultantmi, ktorí sú priamo pridelení k vášmu projektu. Vďaka nášmu skvelému tímu sme radi, že vám môžeme ponúknuť kompletné marketingové služby pod jednou strechou na najvyššej úrovni.

David Šipka

David je marketingový guru a má na starost vedení oddělení online marketingu. Jeho analýzám neuniknou ani nejmenší odchylky.