Skip to main content

Vývoj mobilnej aplikácie môže byť veľmi zložitá a zároveň jednoduchá záležitosť. Ako sa zorientovať na trhu a koho si vybrať na vývoj mobilnej aplikácie, ktorá splní vaše ciele?  V tomto článku sa pozrieme na to, koľko takýto vývoj mobilnej aplikácie pravdepodobne stojí a aké sú rozdiely, keď vám aplikáciu vytvorí freelancer alebo agentúra.

Ako prebieha vývoj mobilnej aplikácie?

Skôr ako sa dostaneme k cene, pozrime sa najprv na to, ako všetko funguje pri vytváraní mobilných aplikácií.

Vývoj mobilných aplikácií pozostáva z niekoľkých hlavných prvkov, ktoré musia byť procesne dobre nastavené, aby celá spolupráca dodávateľa a klienta fungovala. V momente, keď vás celým vývojom prevedie neskúsený vývojár, môže sa celá práca stať nočnou morou.

  1. Špecifikácia dopytu a mobilnej aplikácie
  2. Vytvorenie cenovej ponuky
  3. Úvodné stretnutia
  4. Návrh a schválenie UX (user experience)
  5. Programovanie backendu
  6. Testovanie a optimalizácia
  7. Odoslanie a zverejnenie v systémoch iOS a Google Play

Vývoj mobilnej aplikácie by mal byť pre vás príjemnou a zábavnou činnosťou pod vedením skúseného projektového manažéra alebo vývojára.

Možnosti vývoja mobilných aplikácií

V dnešnom svete, keď sú smartfóny štandardom našej spoločnosti, je logické hľadať spôsoby, ako uľahčiť tvorbu mobilných aplikácií aj menej technicky zdatným vývojárom.

Šablóny mobilných aplikácií

Najjednoduchšia forma tvorby mobilnej aplikácie je prostredníctvom šablón, kde si len nastavíte vzhľad a vyberiete jednotlivé funkcie. Najznámejším trhom s takýmito šablónami je Themeforest, kde nájdete stovky rôznych šablón na rôzne použitie.

Potom sú tu platformy ako Flutter alebo Apphive, ktoré vám umožnia vytvoriť mobilnú aplikáciu takmer bez nutnosti ovládať programovanie.

Táto možnosť je ideálna pre menšie a začínajúce podniky, ktoré vzhľadom na malý rozpočet potrebujú len základné funkcie mobilnej aplikácie.

Vývoj mobilných aplikácií na mieru

Najnáročnejšia, ale najpresnejšia možná forma vývoja mobilných aplikácií. Aplikácia je naprogramovaná úplne na mieru potrebám a požiadavkám klienta.

Všetok programový kód, vzhľad a funkcie sú jedinečné. Zároveň má aplikácia oveľa lepšiu optimalizáciu (rýchlejšie načítanie, správne zobrazenie na rôznych mobilných zariadeniach), pretože všetko je navrhnuté na mieru

Len s osobným prístupom je možné dosiahnuť naozaj dobrý vzhľad, orientáciu, a tým aj pravdepodobný úspech celej mobilnej aplikácie.

Koľko stojí vývoj mobilnej aplikácie

Šablóna mobilnej aplikácie môže stáť od 3 000 € do 6 000 € – mobilné aplikácie na mieru od 6 000 € do 150 000 €.

Cena sa teda odvíja najmä od spôsobu vývoja mobilnej aplikácie a vývojára alebo štúdia, ktoré vám aplikáciu vytvorí. Pozrime sa na rôzne cenové úrovne vývojárov a štúdií, ktoré môžu vytvoriť vašu mobilnú aplikáciu.

Low cost

V tejto cenovej hladine nájdete skôr začínajúcich freelancerov a agentúry, ktoré vyvíjajú mobilné aplikácie na základe šablón.

Vďaka tomu sú schopní vytvoriť mobilnú aplikáciu pod 3 000 €, ale je tu veľké riziko kvality, dlhodobej udržateľnosti a celkovej úspešnosti mobilnej aplikácie, pretože veľa vývojárov len zbiera prvé referencie.

Očakávajte, že vaša mobilná aplikácia bude mať viac základných funkcií a priemerný dizajn, ktorý ponúkajú šablóny mobilných aplikácií. Je dôležité si uvedomiť, že aj keď sa pokúsite vytvoriť mobilné aplikácie na základe šablónového riešenia, vždy narazíte na programátorské problémy, ktoré sú potrebné na dosiahnutie všetkých požiadaviek.

Vaša mobilná aplikácia nikdy nebude taká, akú ju chcete mať, a budete musieť robiť kompromisy kvôli obmedzeným technickým možnostiam. Preto je veľmi dôležité zamerať sa na referencie a prípadné záruky pre prípad, že projekt nepôjde podľa plánu.

Táto kategória je vhodná napríklad pre pilotné projekty, mobilné aplikácie založené na šablónach (reštaurácie, informačné webové stránky) alebo začínajúce podniky, ktoré majú obmedzený rozpočet.

Stredná trieda

Stredná kategória je vhodná, ak už pri vývoji mobilnej aplikácie potrebujete určitú kvalitu a úroveň služieb. Agentúra alebo freelancer, majú dostatok referencií a zavedený proces spolupráce.

Ceny mobilných aplikácií vychádzajú v rozmedzí od 3 000 € do 15 000 € za priemerne náročnú mobilnú aplikáciu. Ak však ide o mobilnú aplikáciu so špecifickými funkciami alebo potrebami, cena sa môže vyšplhať až nad 15 000 €.

Celý proces by mal byť pre vás veľmi príjemný a intuitívny. Výsledok by mal absolútne spĺňať vaše očakávania a spĺňať vaše dlhodobé ciele. Vďaka skúsenostiam a overeným referenciám si môžete byť istí, že všetky odporúčané zmeny by mali mať zmysel a zlepšiť celkový zážitok z používania aplikácie

Mobilné aplikácie v tejto cenovej triede sa vyvíjajú na mieru, t. j. všetko sa kóduje od začiatku bez šablón. Kód je preto maximálne optimalizovaný pre funkcie aplikácie, rýchlo sa načítava a je možné doň pridávať akékoľvek nové funkcie alebo vykonávať zmeny.

Nachádzame sa v tomto cenovom rozpätí – je potrebná investícia, ale môžete očakávať, že vaše požiadavky a pravdepodobne aj vaše ciele budú splnené.

Programujeme v programovacom jazyku React (programový kód, v ktorom sú vytvorené mobilné aplikácie ako Facebook a Airbnb).

High end

Exkluzívne služby, špičková kvalita, ale aj špičková cena. V tejto cenovej triede počítajte s investíciou 60 000 € a viac.

Ak ste investujúci startup vyvíjajúci futuristickú mobilnú aplikáciu alebo napríklad firma, pri ktorej viete, že aplikáciu budú denne používať desiatky až stovky tisíc ľudí, určite sa oplatí uvažovať o tejto cenovej triede.

Ak ste však bežný klient, v 90 % prípadov sa skôr oplatí zvoliť strednú cenovú triedu, kde nájdete všetky funkcie na spoluprácu, ktoré potrebujete na úspech, a hlavne adekvátny rozpočet.

Zhrnutie

Vývoj mobilnej aplikácie môže byť veľmi príjemnou a nepríjemnou skúsenosťou.

Je dôležité pochopiť, kto ste, aký je váš rozpočet, čo hľadáte a aká je úroveň služieb.

Len tak si môžete vybrať správneho dodávateľa pre vývoj mobilnej aplikácie.

Online marketing

Po publikovaní je dobré premyslieť si stratégiu online marketingu.

Ak je vaša aplikácia len podpornou aplikáciou a nemá priamy obchodný účel

(napr. informačný a pod.), nemusíte sa tým vôbec zaoberať.

Ak má však aplikácia zvýšiť vaše príjmy a pomôcť vášmu podnikaniu rásť, je dobré mať pripravenú online marketingovú stratégiu na podporu vydania novej mobilnej aplikácie.

Webová aplikácia

Ak je mobilná aplikácia napísaná v moderných programovacích jazykoch, ako je napríklad React, je jednoduché vytvoriť mutáciu pre web, t. j. keď je mobilná aplikácia vyvinutá, je minimálne potrebné z nej vytvoriť webovú aplikáciu.

Takto budete môcť používateľom ponúknuť rovnaké funkcie, aké majú na mobile, ako na počítači alebo tablete.

Údržba a aktualizácie

Nezabúdajte však, že s dokončenou mobilnou aplikáciou všetka práca ešte len začína. Klient a vývojár môžu dlho diskutovať o tom, aké funkcie by mala mobilná aplikácia mať a ako by mala vyzerať orientácia v celej aplikácii, ale realita sa vždy ukáže až vtedy, keď aplikácia skutočne funguje.

V prvých mesiacoch prevádzky je preto dobré pripraviť sa na drobné zmeny, ktoré vyplynú z údajov a spätnej väzby používateľov. V tomto okamihu sa začnú naplno prejavovať kvality dodávateľa a spôsob nastavenia služieb pre klientov. Potrebujete mať vedľa seba silného partnera, s ktorým môžete rásť alebo naopak riešiť krízové situácie.

Takýto partner pravdepodobne nebude na voľnej nohe, pretože je to jednotlivec, ktorý má každý deň maximálne 24 hodín času, a ak má inú prácu a vaša žiadosť nefunguje, budete musieť čakať. Keď však spolupracujete s overenou agentúrou, môžete si byť istí, že má vyčlenené kapacity, stanovený čas odozvy a ak sa niečo stane, je tu pre vás.

Záver

Pred začatím vývoja je dobré presne vedieť, čo chcete a aký je váš rozpočet, len tak nájdete správny smer a partnera pre dlhodobú spoluprácu.

Snažíme sa profilovať ako relevantná a profesionálna digitálna agentúra v strednej cenovej kategórii, ktorá vám pomôže s kompletným vývojom mobilnej aplikácie, následnou správou alebo online marketingom.

Kontaktujte nás ešte dnes.

Petr Sanetrník

Petr má ve Webfusion na starost organizaci jako je nastavování procesů, vedení porad nebo určování strategických cílů do budoucna.